ניקוי מכונת כביסה – איך לנקות את מכונת הכביסה כדי לשפר ביצועים ולשמור על המכונה

22/05/2023
ניקוי מכונת כביסה עם חומץ

כל מכשיר חשמלי זקוק לתחזוקה, וככל שעבודת המכשיר מעורבת ביותר לכלוך ושחיקה, כך חשוב יותר להקפיד על התחזוקה השוטפת והנכונה. ניקיון, לאו דווקא ניקיון קוסמטי, אלא ניקיון תחזוקתי הוא חשוב גם כדי להאריך את חיי המכשיר בטווח הארוך וגם כדי לשפר ביצועים בטווח הקצר. מכונת הכביסה עונה בדיוק על הקריטריונים האלה וניקוי מכונת הכביסה הוא פעולה ביתית שכדאי לכל אחד ואחת להכיר.

הכנו לכם מדריך קצר איך מנקים מכונת כביסה כדי שתוכלו גם אתם לעשות זאת נכון.

מכונת הכביסה שלנו היא מכשיר כל כך שגרתי עד כי לעיתים אנחנו שוכחים את המורכבות של העבודה שלה. נכון, היא “רק” מנקה בגדים אך מדובר במכשיר חשמלי בעל מנוע עוצמתי, שמזרים דרכו כמות מים ולכלוך, משתמש בחומרי ניקוי שונים כעניין שבשגרה, מטפל במספר קילוגרמים של בגדים בכל סבב ואף מסתובב במהירות של עד 1600 סיבובים לדקה.

המכונות כיום בנויות כמובן להתמודד עם העומסים ועם כל הדרישות המכניות אך עדיין צריך להקפיד על תחזוקה שוטפת ברמת המשתמש הביתי ובעיקר על ניקיון מכונת הכביסה, החל מהתא של האבקה והמרכך ועד ניקיון הפילטר. איך עושים את זה? מיד נסביר.

 

איזה לכלוך יכול להצטבר במכונת הכביסה?

פעולת מכונת הכביסה כוללת כמה שלבים והמכונה כמובן כוללת מערכות שונות. המדריך הבא יעסוק רק בחלקים בהם נמצאים האבקה, הבגדים או הלכלוך, ולא ידון כלל בתחזוקת המנוע או הרכיבים האלקטרוניים של המכונה.

הלכלוך עליו אנחנו מדברים מתרכז למעשה בשלושה אזורים שונים –

תא האבקה והמרכך

תא הכביסה המרכזי – התוף

פילטר

בכל חלק, ישנם הלכלוכים האופייניים לו.

בתא האבקה והמרכך ישנם שני לכלוכים אופייניים, האחד הוא כמובן שאריות של אבקה ומרכך שנותרו בתא והתקשו, והשני הוא אבק. בשימוש סביר, אלו הלכלוכים שאנחנו עלולים למצוא שם, אך כמובן שיכולים להגיע לתא הזה לכלוכים נוספים כמו נוזלים שהיו על המכונה ונשפכו, חרקים קטנים שנלכדו בתא ועוד.

גם בתוף אנחנו יכולים למצוא לכלוכים מסוגים שונים. הלכלוך המזיק ביותר למכונה עצמה הוא האבנית, המצטברת בעקבות החימום של המים הקשים (עשירים במינרלים) שיש לנו בארץ, ולכן חשוב ללמוד גם איך לנקות אבנית ממכונת כביסה.

סוג נוסף של לכלוך הוא לכלוך מוצק שיורד מהבגדים – שיער, חול ואבק, שומנים, וכל מיני דברים שנשארו לנו בכיסים. אנחנו מניחים שהלכלוך הזה נשטף בשלמותו עם הניקוז ומוצא את דרכו לביוב אך זה לא מדויק. חלק מהלכלוך נעצר בפילטר, חלקו עלול להישאר בתא וחלקו מצטבר באטם.

פילטר – שם כאמור נעצר חלק מהלכלוך שנשטף לנו מהבגדים והפריטים השונים שאנחנו שמים במכונת הכביסה.

 

למה חשוב לנקות את מכונת הכביסה?

כמו שציינו, מכונת כביסה מתמודדת עם כמויות לכלוך הנמצא על הבגדים והפריטים השונים שנכניס למכונה, ביניהם אבק, שומנים, שאריות מזון, שיער ועוד. במהלך פעולת מכונת הכביסה חלק מהלכלוך הזה מצטבר ובנוסף מצטברת האבנית. במיוחד בתוכניות הדורשות חימום המים לטמפרטורה גבוהה. בעקבות כל הלכלוך המצטבר, ניקוי מכונת כביסה יעיל בראש ובראשונה למניעת נזקים למכונה עצמה בטווח הארוך, זה רלוונטי במיוחד לאבנית ולשאריות קשות כמו מטבעות, אבנים או סיכות שמוצאים את עצמם לכודים במכונה.

הניקיון גם עוזר לשפר את הפעולה היומיומית של מכונת הכביסה, החל ממניעת ריחות לא נעימים ועד שיפור הניקיון והסחיטה. אם הכביסה יצאה בריח לא נעים, לא נקייה, או שפעולת הסחיטה לא עבדה כראוי, יתכן וניקוי מכונת הכביסה יפתור את הבעיה. ניתן לעשות זאת לבד בבית ולכן חשוב לדעת איך מנקים מכונת כביסה.

 

איך מנקים מכונת כביסה – מה צריך לנקות ואיך?

ניקוי תא האבקה והמרכך

זהו שלב פשוט, שלפו את התא מהמכונה במשיכה קלה (הוא אמור להתפרק בקלות, אל תפעילו כוח). השרו אותו למשך מספר דקות במים חמימים (לא רותחים!) ואז שטפו מתחת לברז במים חמימים בעזרת כרית ניקוי וסבון. ניתן להשתמש בסבון כלים רגיל, ממש כמו ששוטפים כלים.

 

ניקוי אזור התוף

ניקוי אזור התוף מתחלק לכמה חלקים. ניקוי אטם וניקוי אבנית עליהם נפרט בנפרד, וניקוי התוף עצמו מלכלוך גס. את פנים התוף וחלון הזכוכית ניתן פשוט לנקות במטלית לחה. כדאי להביט פנימה, לראות שאין כתמי חלודה, חפצים כמו מטבעות, אבנים או צעצועים שנשארו בתוף, או כתמים חשודים על פני המתכת.

 

ניקוי האטם

האטם הוא גליל גומי הנמצא בין התוף לבין הדלת והוא דואג שמים לא יישפכו החוצה ממכונת הכביסה במהלך העבודה. שימו לב שבאטים יש מעין כפל, ושם מצטבר הלכלוך. הלכלוך הזה גורם לריח רע, ואף עלול לפגוע באטימה. כדי לנקות את האטם, השתמשו בסמרטוט או מטלית לחה, חשפו את החלק המוסתר של האטם (החלק המקופל) ונקו אותו היטב. שימו לב, אל תמשכו בחוזקה, אל תנסו לפרק את האטם כולו ואל תשתמשו בחפצים חדים.

טיפ: כדי למנוע הצטברות של עובש וריחות רעים, השאירו את דלת המכונה פתוחה כשאינה בשימוש.

 

איך לנקות אבנית ממכונת כביסה

ישנו חומר לניקוי מכונת כביסה שעיקר תפקידו הוא לנקות אבנית. אם בחרתם להשתמש בכזה חומר קראו הייטב את ההוראות המופיעה על גבי האריזה. אך ניתן לנקות אבנית באותה יעילות גם באמצעות חומרים הנמצאים בכל בית – חומץ וסודה לשתייה.

כיצד מתבצע ניקוי האבנית ממכונת הכביסה?

רוקנו את מכונת הכביסה מבגדים, בחר תוכנית בה המים הם בטמפרטורה של 60 מעלות צלזיוס, שפכו לתוך התוף כוס אחת של סודה לשתייה, שפכו לתא המרכך כוס אחת של חומץ לבן והפעילו את המכונה.

במקרים קשים במיוחד ניתן לחזור על הפעולה.

לאחר ניקוי האבנית, ניתן להפעיל את המכונה לתוכנית מהירה(עדיין ללא בגדים), עם מים בלבד או בתוספת מרכך, כדי לוודא שלא נותר ריח של חומץ.

 

ניקוי פילטר

הפילטר של רוב מכונות הכביסה נמצא בפינה התחתונה בקדמת המכונה. לעיתים הוא מכוסה במכסה. כדי לנקות אותו, יש להוציא אותו בתנועת הברגה, הסירו לכלוך גס עם היד ושטפו אותו מתחת למים זורמים. ניתן לנקות לכלוך עיקש בעזרת מברג או סכין מטבח. לפני שמחזירים את הפילטר למקום, נקו בעזרת סמרטוט את התא ממנו הוצאתם את הפילטר בתנועות גריפה החוצה. שימו לב שאם הפילטר לא יוצא בקלות, סימן שהוא מלוכלך מאד, או שנתקע בו בגד קטן כמו גרב של תינוק. אל תפעילו כוח, אם הפילטר לא יוצא בקלות, התייעצו עם אנשי מקצוע.

 

איך לשמור על מכונת הכביסה נקייה

תפקידה של מכונת הכביסה הוא להתמודד עם הלכלוך ואין היגיון או אפשרות לנקות את הבגדים ניקיון מקדים רק כדי לשמור על ניקיון מכונת הכביסה. לעומת זאת, ריקון כיסים מניירות, מטבעות וכו’ יכול לעזור במניעת לכלוך מיותר. שמירה על סביבה נקייה למכונת הכביסה תצמצם את כמות האבק אך הטיפ היעיל ביותר הוא פשוט תחזוקה שוטפת של מכונת הכביסה. כך תשמרו עליה נקייה לאורך זמן, וגם הניקיון של מכונת הכביסה יהיה מהיר וקל בכל פעם.

 

כל כמה זמן צריך לנקות את מכונת הכביסה?

אין מדד מדויק, ותדירות ניקוי מכונת הכביסה תלויה גם בתדירות ואופי השימוש כמו גם במיקום המכונה, גילה ופרמטרים נוספים המשפיעים על תחזוקת מכונת הכביסה, אך ככלל אצבע, מומלץ לנקות את המכונה אחת לחודש, ניקוי מקיף הכולל ניקוי פילטר, ניקוי אטמים, ניקוי אבנית וניקוי תא האבקה ומרכך.

 

האם ניקיון המכונה משפיע על ניקיון הבגדים?

בוודאי. יש לניקיון השפעה ישירה על ניקיון הבגדים. לכלוך באטם עלול לתת ריח רע לבגדים ואף “לזלוג” לתוך התוף בשלב הסחיטה ולהשאיר לכלוך על הבגדים, פילטר מלא וסתום משפיע על יעילות הסחיטה ולכן באופן ישיר על איכות הניקיון ופעולת המכונה, ריחות רעים פוגעים בתחושת הניקיון וחוויית הכביסה הנקייה בצורה קשה וחסימה בתא האבקה והמרכך עלולה למנוע מהם להגיע לכביסה ולפגוע בתהליך ניקיון הבגדים. ניקיון מכונת הכביסה חשוב ומשפיע ישירות על ניקיון הבגדים.

 

לסיכום

מכונת הכביסה אליה התרגלנו להתייחס כמכשיר פשוט שלא דורש תחזוקה כלל היא אמנם מכשיר אמין ויעיל, אך כדי לייעל את עבודתה כדאי להנהיג כמה פעולות תחזוקה שוטפת של ניקוי מכונת הכביסה, כדי לשמור על איכות הניקיון ועל חיי המכונה לאורך זמן. המומחים של אבי סופר ישמחו ללוות אתכם בקנייה ולהסביר לכם הכל על תחזוקה שוטפת וניקיון של מכשירי החשמל שלכם.

 

מכונות כביסה מומלצות:

מכונות כביסה AEG – https://www.soferavi.co.il/shop/pc-551~attrs-124.684/

מכונות כביסה LG – https://www.soferavi.co.il/shop/pc-551~attrs-124.644/

מכונות כביסה MIELE – https://www.soferavi.co.il/shop/pc-551~attrs-124.827/

מכונות כביסה קונסטרוקטה – https://www.soferavi.co.il/shop/pc-551~attrs-124.554/

מכונות כביסה פתח עליון – https://www.soferavi.co.il/shop/pc-551~cat-1019/

אבי סופר
נעים להכיר, אני אבי סופר - הבעלים של רשת אבי סופר ומומחה לייעוץ במוצרי חשמל. שמח לתת לכם קצת מהידע המקצועי הרחב שצברתי עם השנים באבי סופר.
אולי יעניינו אותך

ביטול עסקה

נא למלא את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

[wc_errors]