מה ההבדל בין מזגן מרכזי למיני מרכזי?

06/11/2023
מה ההבדל בין מזגן מרכזי למיני מרכזי

מזגן בבית כבר מזמן אינו נחשב כמוצר מותרות אלא כמוצר בסיסי והכרחי בכל דירה או משרד. תמיד נשאלת השאלה האם לרכוש מזגן מיני מרכזי או פשוט להתקין מזגן עילי נפרד בכל חדר או חלל. איך מחליטים? הנה כמה נקודות שחשוב שתבינו.
מזגנים מרכזיים עיליים ומזגנים מסוג מיני מרכזי נחשבים כיום למערכות המיזוג הפופולריות ביותר בארץ. שניהם עושים את עבודתם נאמנה כשמזגן מרכזי עילי מיועד בעיקר למיזוג חללים קטנים ובינוניים ובעיקר חדרים ספציפיים או חלל מרכזי בבית לא גדול, ומולו נמצא המזגן המיני מרכזי המיועד כפתרון למיזוג חלל גדול או למיזוג כמה חדרים יחד.

מה הם שני סוגי המזגנים הבסיסיים?

מזגן מרכזי עילי:
מזגן עילי הוא המזגן הנפוץ ביותר גם במשק הפרטי וגם במשק העסקי. הוא מגיע במגוון רחב של מותגים עם תפוקות קירור משתנות המותאמות לכל חדר שתבחרו, הוא בעל פונקציות רבות וטכנולוגיות שונות והוא מהווה פתרון אידיאלי ויעיל ממש גם לקירור וגם לחימום.

מזגן מיני מרכזי:
מזגן מיני מרכזי הוא בעצם יחידה אחת פונקציונאלית ומרכזית שמזרימה אוויר קר או חם לכל חללי הבית ומאפשרת בכל זמן נתון בקרת טמפרטורה מתקדמת לכל החדרים בבית. הוא הפתרון האידיאלי למיזוג מספר חדרים יחד או למיזוג חלל אחד גדול בזכות היכולת הגדולה שלו לפזר את האוויר באופן שווה בכל הבית.

מה ההבדל בין המזגנים?

שליטה:
מזגן מרכזי מותקן באופן עצמאי בכל חלל. לכל מזגן יש יחידה חיצונית ופנימית עצמאית. כל מזגן ניתן לשליטה באופן עצמאי בלי קשר להפעלה של המזגנים האחרים בחללים הסמוכים.
מזגן מיני מרכזי הוא מזגן שיש לו מערכת הפעלה אחת ורק אם תרכשו מזגן עם טכנולוגיית VAF תוכלו לשלוט בעוצמת המזגן בכל חלל בנפרד.

מיקום התקנת המזגן:

מיקומו של מזגן מרכזי עילי הוא היתרון המרכזי ביותר הוא כמעט ואינו תופס מקום בחלל החדר וניתן להתקין אותו די בקלות על גבי אחד מקירות החלל אותו רוצים לקרר במיקום הרצוי. גם הכנת התשתית ליחידה החיצונית של המדחס היא יחסית פשוטה ומהירה. גם הגישה לתחזוקה ולניקיון היא יחסית פשוטה ונגישה.

התקנת מזגן מיני מרכזי מורכבת יותר והיא מצריכה הכנה מוקדמת של תשתית ע”י הקמת מערכת של תעלות מיזוג אך היתרון הבולט שלו הוא שהוא אינו נראה לעין.
מכיוון שהמזגן המיני מרכזי הפך פופולארי, בבניינים חדשים רבים כבר קיימת תשתית מוכנה למזגנים מיני מרכזיים ותוכלו לראות שיש כבר גם הנמכה של התקרות.

גודל החלל אותו צריך לקרר או לחמם:
מזגן מרכזי עילי הוא פתרון יעיל וטוב לחללים קטנים עד בינוניים. תפוקת הקירור שלהם מוגבלת.
מזגן מיני מרכזי הוא בעל תפוקות קירור וחימום גבוהות יותר והוא קלאסי לקירור וחימום חללים גדולים יותר, דירות מרובות חדרים וחללי משרדים גדולים.

חסכון בחשמל:
בעבר מזגן מרכזיים עיליים נחשבו חסכוניים הרבה יותר לעומת המיני מרכזי. אך בשנים האחרונות הותקנו טכנולוגיות חוסכות אנרגיה מתקדמות שמשולבות במזגנים המיני מרכזיים והם הפכו לחסכוניים הרבה יותר.
שתי הטכנולוגיות שחשוב שתכירו הן טכנולוגיית האינוורטר – היא מאפשרת לשמור על טמפרטורה ותפוקה רצויים לאורך זמן וגם לחסוך באנרגיה וניתן למצוא אותה בשני סוגי המזגנים וטכנולוגיית ה VAF המאפשרת לשלוט בנפרד על כל אחד מחללי הבית ואותה ניתן למצוא רק במיני מרכזיים.

פרמטר חשוב נוסף הוא היעילות האנרגטית של המזגן. היא בראש סדר העדיפויות בשל עלויות האנרגיה הגדלות ודאגות סביבתיות.

חווית המשתמש:
רמת הרעש של המזגן בהפעלתו היא פונקציה חשובה בחוויית המשתמש. מזגנים מיני מרכזיים ידועים בפעולתם השקטה וביכולת שלהם לקרר אזורים ספציפיים לבזבוז מינימלי של אנרגיה ואם הם בעלי טכנולוגיה מתקדמת, יש סיכוי מצוין שכמעט כלל לא תשמעו אותם.
מזגן מרכזי עילי יכול לייצר מעט יותר רעש בשל הגודל הפיזי הרחב יותר והמכניקה שלהם. לאחרונה נוספה פונקציית מצב שקט בדגמים מסוימים של מזגנים עיליים שמייצרת פעולה וחוויה שקטה יותר.

לסיכום, לכל אחד מסוגי המזגנים יש יתרונות וחסרונות. כשאתם עומדים לבחור מזגן לבית, ליחידה או למשרד בדקו את השיקולים שלכם ואת צורת השימוש היום יומית במזגן. אנחנו ממליצים תמיד לפנות לייעוץ מקצועי של איש מזגנים מוסמך, לעבור איתו על מפרט הנכס בו אתם רוצים להתקין את המזגנים ולבצע השוואה בין טכנולוגיות ודגמים שונים.

זו החלטה חשובה ורצוי שתהייה נכונה כי מזגן טוב ילווה את הנכס שלכם לשנים רבות.

אבי סופר
נעים להכיר, אני אבי סופר - הבעלים של רשת אבי סופר ומומחה לייעוץ במוצרי חשמל. שמח לתת לכם קצת מהידע המקצועי הרחב שצברתי עם השנים באבי סופר.
אולי יעניינו אותך
ההבדל בין כיריים חשמליות לאינדוקציה

שניה לפני רכישת כיריים, נסביר לכם מה ההבדל בין כיריים חשמליות לאינדוקציה לא מעט מלקוחותינו יוצאים מנקודת הנחה כי כיריים חשמליות וכיריים מאינדוקציה הן לגמרי

מוצרי חשמל לבית חדש
מוצרי חשמל לבית חדש

החלטתם לרכוש חבילת מוצרי חשמל לבית חדש? מה הצעדים הראשונים שאתם צריכים לחשוב עליהם? איך אתם בונים רשימת מוצרים שמתאימה לכם ויוצאים לבדוק מחירים? מה

ביטול עסקה

נא למלא את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

[wc_errors]